Dimineata la cimitir (voi, cei pentru care moartea inca nu exista, nu cititi!)

Astazi este prima zi cand am iesit afara de cand a inceput racirea brusca a vremii. Tataie a vrut sa ne duca pe mine si pe Raluca sa vedem cimitirul unde si-au luat Loc de Veci, si sa plateasca taxa anuala de 60 RON pe 2 locuri. Asa ca m-am sculat devreme (la 7.15) si ne-am dus sa ne intalnim cu el la Romana iar de acolo am luat 368 pana la capat. Tataie ne-a adus covrigi, super tare, pentru ca nu luasem micul dejun inca.:P  Tataie, de obicei mai prevazator, a venit azi in maneca pana la cot, iar sora mea, desi si-a luat maneca lunga, era maneca unei bluze subtiri. Eu am dat „moda” pe confort si caldura, asa ca mi-am luat un jerseu verde deschis grosut pe care l-am „asortat” la blugi si adidasi.  Mie mi-a fost bine, dar ei doi au cam tremurat. 😦

Dupa ce a platit taxa de intretinere anuala, tataie ne-a aratat si locul, si s-a mirat ca restul cimitirului s-a umplut asa de repede; se pare ca atunci cand si-au luat ei locurile, era pustiu prin jur, iar acum erau inconjurati de alte cruci si cavouri. In plus, tataie care si-a luat modelul bisericii de cruce, acum se interesa de cruci de marmura.

Cimitirul dimineata e foarte calm, nu e nimic infricosator acolo. Stiu ca noaptea e alta poveste, dar ziua e o atmosfera calma, poate chiar – nu stiu, iti starneste compasiune si ceva cald. Pentru mine, care nu am mai fost intr-un cimitir de cat eram mica si atunci nu intelegeam nimic, am inceput sa apreciez ceea ce inseamna cimitirul pentru cei care au pierdut pe cineva drag. Bunicul era foarte calm, parca isi compara o casa, ne povestea despre cruce (pe care si-au scris deja data nasterii). Pentru mine a fost putin tulburator sa vad asa ceva, dar nu destul de tulburator pe cat ma asteptam. Batranii sunt deja impacati, sunt pregatiti, si acest lucru eu il respect foarte mult la ei.

Am invatat cu aceasta ocazie diferenta dintre locuri de veci si locuri de 7 ani. Locurile de veci implica bani + timp + hartogaraie, platesti anul 30 RON pe loc si ramane familiei (pot fi ingropati mai multe generatii), iar cele de 7 ani sunt „de urgenta”, cum m-am exprimat eu ca sa ii explic unei Raluci confuze. Daca mori si esti tanar, nu ai loc, te ingroapa acolo. Locurile de 7 ani sunt diferite de cele de veci si prin amplasament – sunt oblice fata de carare, nu ca cele de veci care sunt drepte (paralele sau perpendiculare cu cararile). Cele de 7 ani sunt si mai diferite intre ele, unii isi permit marmura sculptata, marmura alba sau neagra, iar unii doar doua scanduri putrezite legate cu sarma. Am avut o strangere de inima cand am vazut acel mormant.

Raluca privea fascinata pozele „ia uite ce tanara si frumoasa era cand a murit – 27 ani), sau alta „si ea e tanara, dar e urata”, cupluri, un tip „uite ce poza mare are – era desen, la care eu – da, pai asta e ideea, sa vie vizibil de pe alee”. Am certat-o putin ca face si in cimitir acelasi lucru ca si pe strada – adica sa se uite la oameni si sa isi comenteze defectele sau calitatile lor fizice, in loc sa se uite la cruci – arta pe care o fac astia in marmura – sau la flori (asa cum am facut eu). Tataie stiu ca s-a uitat numai dupa cruci de marmura. A tot incercat sa afle pretul uneia, dar muncitorii de la cruci, administratorii cimitirului & co nu puteau nici macar sa estimeze si il trimiteau pe tataie la patron. El a ramas cu ointrebare fara raspuns, pana la urma, si apoi mergand la biserica noua „sa o vedeti si voi”, a descoperit pe langa ziduri un mormant, posibil al unui preot, si dupa ce s-a uitat la nume si-a dat seama ca este o veche cunostinta de-al lui care se zbatuse enorm ca sa faca bine pentru biserica si cimitir, si i-a parut rau.

In biserica, am dat peste niste femei – fara indoiala cele de la vanzari lumanari si administratoare / ingrijitoare. Le-a intrebat despre preot si ele au raspuns ca stiu ca a murit de ciroza, dar nu stiu daca i-au cedat rinichii sau mai stiu eu ce. Afara, i-am explicat putin nui tataie ce-i cu ciroza. Imi pare rau si mie pentru parinte, mai ales ca a decedat chiar in iulie anul asta. Un OM adevarat sa sfarseasca asa:(

Lasă un răspuns

