Mi-am luat ukulele!

Ultimile zile au trecut atat de repede incat nu am avut timp sa scriu un post despre acest intrument minunat care ma pasioneaza – de la distanta de vreo luna, si pe care am reusit sa mi-l cumpar acum 3 zile.

DE CE UN INSTRUMENT MUZICAL?
Pentru ca mi se pare putin superficial sa cant doar vocal. Nu ca e rau, adica unii oameni chiar invata si teorie ca lumea si stiu ce fac, dar e usor sa canti si fara reguli. Invatand un instrument, pot sa ma acompaniez sigura, si pot sa imi spun mie ca „fac muzica”

DE CE UKULELE din toata gama imensa de instrumente muzicale de pe piata?
– pentru ca e un intrument cu corzi (pian = greu / si de invatat, si de carat; cele de suflat = ai nevoie de suflu; bune pt persoane antrenate, nu sedentare ca mine)
– pentru ca e mica si usoara si o pot transporta oriunde
– pentru ca are 4 corzi, nu sase cum are chitara
– deci se invata mai usor
– pentru ca e destul de obscura in Romania, desi e populara in multe alte tari
– ‘cause daca mergi in tabara cu ukulele dupa tine, vei fi si mai cool decat ala/aia care a venit cu chitara.
– pentru ca aveam nevoie de un intrument pe care sa il invat rapid cu care sa imi fac instrumentale pentru formatia mea WRock, ‘cause FL Studio is a biatch.

Ukulele este un instrument cu corzi traditional din Hawaii care a devenit foarte popular in ultima vreme, in special dupa constituirea grupului „The Ukulele Orchestra of Great Britain”.

Este foarte usor si amuzant de invatat, mai ales pentru copii.
Vine in 4 marimi:
– sopran (cea mai mica, preferata de fete si perfecta pentru incepatori)
– concert, putin mai mare
– tenor (preferata de baieti)
– bariton

AND NOW WHAT?

And now we play.
Sunt cam 13 acorduri de baza din care 3 sunt foarte importante si sunt primele care se invata.
Ca sa inveti sa canti la ukulele, o poti lua in mai multe directii. Cineva care mai canta si la chitara si are notiuni bine impamantenite de teorie muzicala o sa faca niste conexiuni si va invata rapid.
Cineva care e total profan (asa ca mine) va invata za chords pe masura ce invata cantece. Pentru acest gen de abordare, recomand tutoriale de pe youtube, si sunt o gramada.
O sa va arat cine m-a invatat pe mine primul cantec – adica de la 0 am cantat asta –

Recomand sa incepeti cu video-urile cele mai vechi si sa nu incercati sa cantati cantece dificile din prima. Happy Birthday sau Over the Rainbow sunt ok pt inceput. Sau ma rog, cantece care sa implice 3-4 acorduri (chords) fara tranzitii dificile intre ele si fara vreun strumming pattern dificil.
In general profu’ de ukulele explica mai mult, si are tutorial de strumming separat. Eu nu am strummuit asa ca el, pentru ca mi s-a parut dificil sa il invat in cateva ore, cat aveam ca sa fac acest video pentru ziua Mirelei:

Very n00b, right?

La inceput o sa va doara degele, mai ales daca nu ati practicat nici un instrument cu corzi inainte. Invatati cu pauze.

In general, nu se recomanda sa folositi pene cand cantati la ukulele, si pentru ca de la strumming vine creativitatea, dar daca va dor rau degetele si/sau trebuie sa faceti un strumming nebun (ca cel de la sfarsitul clipului cu ukulele orchestra), penele recomandate sunt cele de pasla presata sau cauciuc, NU plastic!

Important!
– Acordati instrumentul inainte sa cantati la el! Cel mai simplu este sa folositi un tuner online, dau eu link la sfarsit. Instrumentul se va dezacorda usor, mai ales in primele zile, pana ii faceti „rodajul”.
– Ukulele sunt facute de multe firme si vin la diverse preturi, in functie de calitatea lor. INSA, calitatea audio a unei ukulele poate sa creasca daca i se pun corzi bune. Cele mai bune corzi sunt cele AQUILA si se gasesc pe ebay cu preturi intre 5-10$. Merita sa se investeasca in ele.
– pentru un incepator, si mai ales pentru copii, se recomanda sa incepeti cu marimea sopran.
– !!! daca vreti sa invatati in cele din urma sa cantati la chitara, incepeti cu chitara – pentru ca de la ukulele o sa va invatati prost.

VREAU SI EU, DE UNDE MI-O CUMPAR?

Pai, de unde vrei. Dar iti recomand sa ti-o cumperi de la un magazin unde este testata si o poti testa chiar tu inainte, nu de pe amazon sau eu stiu de unde.:(
E-bay e cu dus-intors. Depinde cata incredere ai in vanzator.
Pentru inceput, poti sa iti iei una mai ieftina, pana inveti, si sa ii bagi corzi Aquila. Cele „internationale” sunt comparate in acest video:

Dupa cum auzi, calitatea sunetului se schimba la Makala Dolphin, puteti incepe cu ea.

Eu mi-am cumparat-o de la magazinul
Rapsodia
din Bucuresti, si ei au instrumente fabricate de Hora Reghin. Vand un singur model de ukulele, dar au 3 optiuni de culoare:

– alba/blank ca cele de sus
– degradeu de la maro la galben
– visinie

Vanzatorul a fost foarte dragut si rabdator cu mine si mi-a raspuns la intrebari. Pacat ca nu avea de vanzare corzi Aquila:(
De asemenea, cine isi ia de acolo soprano primeste gratuit o metoda de invatare editata de magazin, care te invata si teorie, dar si niste cantecele. Totul este in romana, deci nu vei invata acordul „C major”, ci „DO major”.
Ei fabrica 3 marimi, adica nu pe cea tip concert.

SI ACUM NISTE RESURSE:

tuner online
http://www.get-tuned.com/online_ukulele_tuner.php
un site de invatare care vine cu un ebook mic gratuit pt incepatori
http://howtoplayukulele.com/
inca un site de invatare, care se ocupa mai mult de diverse stiluri, nu numai de tehnici de baza
http://www.ukuleletricks.com/ukulele-blues-fingerpicking-lesson-pattern-1/
– modern ukulele songs
http://modernukesongs.weebly.com/songs.html
– sa nu uitam, the almighty YOUTUBE!
http://www.youtube.com/results?search_query=ukulele+tutorial&oq=ukulele+tutorial

7 gânduri despre „Mi-am luat ukulele!

  1. Ok articolul, dar nu cred că are mare influență ordinea în care înveți ukulele-chitară deoarece sunt instrumente diferite și se abordează diferit(cam ca pianul cu acordeonul… Contează ordinea?) . Poate ar fi mai bine să se înceapă cu ukulele pentru că sunt mai „blânde” cu degetele și îți poți face o desensibilizare mai „usoara”.

  2. Salutare!
    Am citit articolul tau acum 2 ani dupa care au mai trecut cateva luni si mi-am luat si eu un ukulele soprano, mi-a placut ca era foarte mic 😀 .
    Tot am auzit ca se invata foarte usor la el .. da .. de unde eu ma chinui la un cantec de aproape un an :)) bineinteles cu pauze intre perioadele de practica cam de cateva luni :)) si perioada de practica aproximativ o saptamana apoi ma doare capu de la el ca nu pot invata ..
    Am ales James Blunt – Your beautiful pentru ca „este foarte usor de invatat” .. mda :))
    Vroiam sa te intreb daca ai invatat ceva cantece ? si daca da te rog sa imi impartasesti si mie cateva ca innebunesc cu „Your beautiful ” si as vrea sa invat ceva mai simplu apoi sa revin iar la piesa „mea” 🙂 . (bineinteles ca am invatat aproape tot cantecul .. numai ca nu prea iese cum trebuie si am pierdut si foile de pe care invatatm .. erau personalizate 🙂 )
    Toate cele bune! 😀

Lasă un răspuns

